Inspirasjon

En festkveld av de sjeldne hos Blå Kors Kristiansand

Hele 800.000,- innsamlet til Blå Kors’ arbeid og en Jørn Hoel-konsert som endte ut i stående applaus og trampeklapp. De ble en festkveld av de sjeldne hos Blå Kors Kristiansand torsdag denne uken. 

Av Ivar Eidsaa

Det startet med en innsamlingsaksjon i bystyresalen i Kristiansand. Flere næringslivsledere var invitert til å bli med på å samle inn midler til Blå Kors Kristiansand for å sikre at noen av dem som trenger det mest får hjelp.

Og næringslivslederne lot seg ikke be to ganger. De som kom, ringte rundt til sine kontakter. Svært mange tok utfordringen om å gi 10.000 kroner hver. I en utrolig dugnad som varte en god time, ble det til slutt samlet inn 800.000 kroner til arbeidet!

– En utrolig giverlede
– En utrolig giverglede og engasjement, oppsummerte en glad Arvid Solheim, daglig leder for Blå Kors Kristiansand da dugnaden var over.

En av de mange giverne, Terje Rogstad som eier og driver Coop Extra Parken i Kvadraturen og på samme butikk på Hovden, var særs ivrig.

– 10.000 fra denne bedriften, lød det fra ham før han gikk ut på gangen og ringte videre. Gang på gang kom han inn og kunne hver gang fortelle at bedriften han hadde vært i kontakt med ville gi 10.000 kroner.

Det samme skjedde med Hanne Fosseli og Janne Nordahl, henholdsvis butikksjef og salgs- og markedsansvarlig fra Sørlandskjøkken fikk svært mange ja fra sine kontakter.

Jørn Hoel som senere på kvelden skulle opptre på Blå Torsdag-konserten i Storsalen hos Blå Kors i Gyldenløvesgate, samlet alene inn 40.000 kroner fra forskjellige kanter av landet. Uansett hvor det ble ringt, var svaret et entydig ja.

Alle ville bidra
Tilbakemeldingene var klart entydige: Arbeidet som Blå Kors driver for dem som trenger det mest, var noe alle ville være med og støtte.

– I fjor samlet vi inn 585.000 kroner. Vi hadde et lite håp om å nå det samme i år, forteller markedssjef Henning Reme ved Blå Kors Kristiansand. Ganske kjapt kunne han konstatere at pilen over beløpet som ble samlet inn vokste og vokste.

På de første 20 minuttene var 240.000 passert, etter en halvtime en halv million, og det bare fortsatte. Foreningen for barnepalliagon som arbeider med alvorlig syke og døende barn gav penger til å gi ti familier som har et slikt barn i sin midte, et ferieopphold. Øyvind Mjøs fra Ludvig Lømslands Stiftelse gav 40.000 kroner til arbeidet, og det hele endte altså til slutt ut med 800.000 blanke kroner som uavkortet går til feriearbeidet. Det gir Blå Kors Ferier muligheten til å gi et ferieopphold til 160 familier neste år!

Markedssjefen var med
Jørn Hoel var så ivrig med å ringe rundt til sine kontakter, at han nesten kom for sent til Blå Torsdag-konserten som startet kl. 20:00. Der ventet en stappfull sal på den populære artisten som på sin side var i storform, og som fikk fram smilet og latteren gang på gang.

Det ble allsang, og til en rekke av hans mest populære låter sang publikum med.

På de første sangene gikk allsangen noe tregt, men da Hoel kunne fortelle at da han var med på Det Store Korslaget for noen år siden, var rådet han fikk at skulle man synge, ville det være lurt å åpne munnen. Da stemte publikum godt med på den påfølgende låten. Og det hele toppet seg da markedssjefen selv, Henning Reme, ble invitert med opp på scenen for å bistå Hoel under solosangen.

Skjemt og alvor
Det ble både skjemt og alvor. Som da Hoel fortalte at da han turnerte i Trøndelag for noen år siden, var det en kvinne i rullestol som overvar samtlige av konsertene. Hun kunne fortelle at neste gang Hoel kom til Trøndelag, skulle hun sykle – utopi følge pleieren som fulgte henne. Men så skjedde. På den neste konsertturneen kom hun syklende på en spesiallaget sykkel, og kunne fortelle at hvis han kom en tredje gang, skulle hun ikke bare sykle, men også danse med Jørn Hoel.

Å realisere drømmer
– Da skrev jeg «Cumbia for stive hofter», slik at vi kunne ha en låt å danse etter. Anette viste med sitt pågangsmot hvor langt man kan komme når man vil og når forholdene ligger til rette for det, sa Hoel.

Innen han avsluttet konserten med «Har en drøm», for det er det Blå Kors-arbeidet i Kristiansand handler om; å realisere drømmen for dem som sjelden eller aldr har fått drømmene sine oppfylt.

Kjøkken

Kjøkken

SHM_6519

SHM_6487

SHM_6485

SHM_6483

SHM_6477